Närhälsan Krokslätt vårdcentral

E-tjänster

Boka tid, förnya recept och andra digitala vårdärenden.

Lista dig

Logga in via 1177 och välj oss som din vårdcentral.

Kontakta oss

Telefontider

  • måndag 7:30 - 17:00
  • tisdag 7:30 - 19:30
  • onsdag 7:30 - 17:00
  • torsdag 7:30 - 17:00
  • fredag 7:30 - 17:00

Ungas psykiska hälsa
Tel: 010-4733000
Telefontider:
måndag-fredag 07:30-17:00

Diabetessjuksköterska
Tel: 0700- 82 59 67
Telefontid: Tors 13:00-13:30.

Seniorsköterska
Tel: 0722-006154
Telefontid: Tis och tors 11:30-12:00.

Visa fler uppgifter Dölj fler uppgifter För Närhälsan Krokslätt vårdcentral

Besök

Öppettider

  • måndag 7:30 - 17:00
  • tisdag 7:30 - 19:30
  • onsdag 7:30 - 17:00
  • torsdag 7:30 - 17:00
  • fredag 7:30 - 17:00

Besöksadress

Fredåsgatan 13
431 67 Mölndal
Visa fler uppgifter Dölj fler uppgifter För Närhälsan Krokslätt vårdcentral

Drop-in

  • Gäller endast labb
    måndag - torsdag 7:30 - 12:00
  • Gäller endast labb
    måndag - torsdag 13:00 - 15:30

Visa adress på Google Maps

Visa adress på Google Maps

Yttre vägbeskrivning

Med bil: Sväng av från E6 vid Lackarebäcks-motet. Kör Göteborgsvägen norrut och sväng vänster vid trafikljusen in på Berghemsg och sväng höger in på Fredåsg, kör cirka 200 m. Parkering på höger sida. Med kollektivtrafiken kan man gå av vid hållplats Krokslätts Fabriker. Gå norrut cirka 200 m. Gå av vid Krokslätts Torg och gå söderut cirka 100 m.

Inre vägbeskrivning

våning 1

Postadress

Närhälsan Krokslätt vårdcentral
Fredåsgatan 13
431 67 Mölndal

Vårdcentralchef

Irina Popescu
E-post: irina-maria.dragu@vgregion.se

Vård nära dig

På vårdcentralen tar vi hand om dig som inte mårbra. När du blir sjuk, skadar dig eller upplever psykisk ohälsa är det oss du först kontaktar. Vi som arbetar här hjälper dig, och lotsar dig vidare genom vården om det skulle behövas.

Du kan också få stöd till mer hälsosamma vanor, så att du och dina nära ska hålla er så friska som möjligt, genom livet.

Välkommen att lista dig hos oss!

Äldre män som promenerar tillsammans.

Besök hos oss

Inför eller efter ditt besök hos oss kan det vara så att du har frågor. Vi har samlat vanliga frågor och svar kring ditt besök på våra mottagningar och hoppas det ska hjälpa dig. 

Hur bokar jag en tid?

Om du vill boka en tid kan du göra det direkt via mottagningens hemsida genom att använda e-tjänsterna. På hemsidan hittar du också mer information om olika kontaktvägar. Det går också bra att ringa för att få hjälp med att boka en tid. 


Hur avbokar jag min tid?

Om du inte kan komma på en bokad tid måste du avboka senast 24 timmar innan det planerade besöket. Kontakta din mottagning via telefon eller 1177 e-tjänster.

Om du uteblir från ett bokat besök utan att höra av dig får du betala samma avgift som den patientavgift du skulle ha betalat. För avgiftsfria besök eller då patientavgiften är lägre än 100 kronor, får du betala 100 kronor.


Kan jag kontakta er digitalt?

Alla Närhälsans mottagningar är anslutna till 1177 e-tjänster där du bland annat kan kontakta mottagningen, av/omboka tid och förnya recept. Utbudet kan variera och du hittar e-tjänsterna på din mottagnings hemsida. 

Läs mer om e-tjänsterna i 1177.se


Checka in själv - hur funkar det?

På alla Närhälsans mottagningar kan du checka in med mobilen om du har ett bokat besök.

Nu slipper du köa till receptionen och kan slå dig ner och vänta i anvisat väntrum.


Hur gör jag för att lista mig?

Du väljer vilken vårdcentral du vill lista dig hos via e-tjänsterna på 1177.se. Valet är personligt och varje familjemedlem behöver välja vilken vårdcentral som man vill tillhöra. För barn upp till 16 år är det vårdnadshavaren som väljer. Listar du ditt barn hos en vårdcentral så ansluts barn som är under 6 år automatiskt till vårdcentralens barnavårdscentral.

Du som är förälder till barn under 13 år och agerar ombud åt ditt barn kan gå in under inställningar på barnets konto för att godkänna avisering. Läs mer om att göra ditt barns vårdärenden via nätet.

Om du inte gör ett aktivt val blir du automatiskt listad på den vårdcentral som ligger närmast din folkbokföringsadress.

Våra rehabmottagning kan du ta kontakt med direkt och du behöver varken vara listad eller ha en remiss.


Behöver jag ta med legitimation?

Ja ta alltid med din legitimation när du besöker Närhälsans mottagningar. För att driva en patientsäker vård är det viktigt att vi vet att vi behandlar rätt person. Du kan legitimera dig med giltigt körkort, pass eller annan ID-handling.


Vad kostar det?

Nya patientavgifter gäller all hälso- och sjukvård i Västra Götalandsregionen från 1 april 2024. Det innebär bland annat att patientavgift tas ut vid medicinsk bedömning/sjukvårdsrådgivning via telefon eller digital kontakt.

Läs mer om de nya avgifterna här

För de flesta vårdbesök behöver du betala en patientavgift och vi ser helst att du betalar med kort. Det kostar inget för barn och ungdomar till och med 19 år, samt för patienter fyllda 85 år. 

Har du högkostnadskort? Glöm inte att ta med det när du besöker oss.

Vill du ha mer information om avgifter eller fråga om din faktura? 
Då kan du ringa 010-441 04 00 måndag-fredag kl. 09.00-12.00

Läs mer om betalning och priser på 1177.se

Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se


Hur lämnar jag synpunkter på vården?

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård du får. Dina synpunkter är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Läs mer om hur du lämnar synpunkter.


Hur kan jag ta del av min journal?

Allt vi gör för att hjälpa dig skrivs in ​i din patientjournal. Anteckningarna beskriver din vård och behandling, ​men också eventuell sjukdomshistoria, resultaten av de undersökningar du gjort och vilka läkemedel du tar.​

​Du har rätt att ta del av det som ​står i din journal. Det kan du göra på 1177.se

Här kan du läsa mer om hur du kan ta del av din journal.


Fast läkarkontakt?

Vi arbetar för att alla våra listade ska ha en fast läkarkontakt. Har du frågor om fast läkarkontakt för dig? Prata gärna med oss på vårdcentralen vid nästa besök/kontakt eller skicka ett meddelande via 1177 e-tjänster.


Vad innebär vårdgarantin?

Vårdgarantin innebär att du som patient ska få vård inom en viss tid. Den är en lagstadgad del av hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Vårdgarantin anger inom vilka tidsgränser du ska erbjudas vård. Däremot reglerar vårdgarantin inte om vård ska ges eller vilken vård du ska få. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör om och när du kan få vård inom vårdgarantins gränser.

Läs mer om vårdgaranti i Västra Götaland



Vanliga besvär

Hos oss kan du bland annat få hjälp med:

Allergi

Det finns många olika typer av allergier och allergisjukdomar.Vissa allergier kan lindras med egenvård och medicinering, men vid mer omfattande och allvarliga symtom kan det behövas en allergiutredning.

Allergier och överkänslighet - läs mer på 1177.se


Astma och KOL

Känner du ett obehag när du andas och att du inte får tillräckligt med luft? Vid andningsbesvär, astma eller KOL kan du komma till oss. Vi kontrollerar din lungkapacitet, behandlar och följer upp dina besvär.

Vi vet hur svårt det kan vara att bli rökfri. Vi vet också hur mycket du kan vinna på att sluta röka. Prata med oss för råd och stöd.

Astma - läs mer på 1177.se

KOL - läs mer på 1177.se


Blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar

Vill du kontrollera ditt blodtryck kan du göra det hos oss. Om du har högt blodtryck behövs ibland behandling med till exempel läkemedel för att sänka blodtrycket. Vi ger dig även råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att ändra dina levnadsvanor.

Blodtryck - läs mer på 1177.se

Hjärt- och kälsjukdomar - läs mer på 1177.se


Minnesförsämring eller demens

Du som känner att minnet börjar bli sämre eller har svårt att förstå din omgivning är välkommen till oss för utredning och behandling. Det går självklart bra att kontakta oss som anhörig.

Demenssjukdomar - läs mer på 1177.se


Diabetes

Om du har eller misstänker att du har diabetes kan du vända dig till oss. För dig som lever med diabetes hjälper vi dig i din behandling. Hos oss kan du kontrollera ditt blodsockervärde, få råd kring kost och motion samt hur du sköter din diabetes på bästa sätt.

Diabetes - läs mer på 1177.se


Genitala besvär

Om du har besvär i underlivet kan du söka hjälp hos oss. Vi utreder vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som passar bäst.

Det kan till exempel vara råd över vad du själv kan göra eller behandling med mediciner. Har du besvär som kräver ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Genitala besvär - läs mer på 1177.se


Hudbesvär eller sår

Eksem, vårtor, psoriasis eller sår? Besvär med huden kan bero på många olika orsaker och drabbar de flesta någon gång i livet. Vi undersöker vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som passar bäst. Det kan vara råd vad du själv kan göra för att minska dina besvär eller behandling med mediciner. Har du hudproblem som kräver ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Hud och sår - läs mer på 1177.se


Infektioner (feber, snuva, hosta, halsont eller urinvägsbesvär)

En infektion innebär att kroppen har angripits av bakterier, virus eller andra smittoämnen. En infektion kan ge symptom som halsont, hosta, feber, infektion i ögon, öron eller luft- och urinvägar. Värk och trötthet är också ett vanligt symptom på infektioner.

De flesta infektioner läker ut av sig själv vid egenvård men ibland behövs behandling med mediciner.

Infektioner - läs mer om olika typer av infektioner på 1177.se

Infektion och inflammation - läs mer på 1177.se

Fortare frisk med antibiotika?  - läs mer på antibiotikaellerinte.se


Mag- och tarmbesvär

Besvär med magen är mycket vanligt och kan ha olika eller flera bakomliggande orsaker.

Vi undersöker vad dina besvär kan bero på och vilken behandling som kan hjälpa. Det kan handla om livsstilsrådgivning, kostråd eller behandling med läkemedel. Behövs ytterligare utredning hjälper vi dig vidare.

Ont i magen - läs mer på 1177.se

Mage och tarm - läs mer på 1177.se


Psykisk hälsa

Känner du dig nedstämd, stressad eller orolig på ett sätt som påverkar ditt liv? Har du under en längre tid haft svårt att sova om nätterna? Kontakta oss för stöd och vägledning. Det kan handla om att förändra beteenden som hindrar dig i livet, eller förstå dina känslor och hantera dem.

Psykisk hälsa - läs mer på 1177.se


Vaccinationer

Ska du åka utomlands? Eller vill du vaccinera dig mot säsongens influensa? Hos oss kan du ta de vanligaste vaccinationerna, till exempel vaccin mot TBE, Hepatit A och B, stelkramp och vissa andra resevaccinationer. Kontakta oss för rådgivning och tidsbokning. Lokala skillnader kan förekomma i vaccinationsutbudet.

Läs mer om vaccinationer

Prislista vaccinationer



Vår barnavårdscentral (BVC)

En nedstämd pojke  som ligger i sängen med sin pappa på sidan av.

Ungas psykiska hälsa

På mottagningen kan du som är mellan 6 - 18 år få hjälp. Både barn och föräldrar kan ta kontakt och du behöver inte vara listad på vårdcentralen.

En mamma som dansar med sin son.

Rehabmottagning

Få hjälp vid smärta i kroppen, stela leder eller spända muskler, idrotts- och motionsskador, neurologiska sjukdomar eller stress.

Nytt från Närhälsan

  • Närhälsan i södra området är på väg mot normal kapacitet igen

    - Vi är på väg mot normal kapacitet igen i det södra området som under morgonen gick tillbaka till vårt tidigare patientinformationssystem ifrån Millennium. Alla patienter kan känna sig trygga med att få den hjälp de behöver på Närhälsan, säger Jörgen Thorn.

  • Boka tid på rehab via app

    Logga in med BankID i appen Närhälsan Online och hitta enkelt en tid till rehab. Boka digitalt vårdmöte till arbets- eller fysioterapeut på valfri rehabmottagning i Närhälsan. Ingen remiss eller listning!

  • Prostatacancer vanligaste cancerformen

    Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige och kan drabba personer med manliga könsorgan.


Chatta med Liv